Här är några av de projekt vi varit delaktiga i.
Listan på allt vi gjort kan bli väldigt lång. För att inte trötta ut dig som läser detta, har vi valt att bara plocka ut gobitarna. Dessutom har vi bara fokuserat på offentliga och privata miljöer som är mer eller mindre bestående. Alltså Inga av våra ljussättningar av scenkonst eller tillfälliga utställningar. Vill du veta mer, är det bara att du hör av dig så berättar vi gärna mer.
Projekten står i bakvänd kronologisk ordning. Det vill säga från senaste projektet och bakåt i tiden.
Hallwylska Museet i Stockholm
Mot Orienten
Mot Orienten
I Hallwylska Museet finns fem rum där man brukar ha tillfälliga utställningar. I år 2020 fick jag äran att göra ljusdesignen till utställningen "Mot Orienten". Den handlar om svenskarnas resande från 1850-talet fram till 1930-talet i allmänhet och paret Hallwyls resor i synnerhet.
Ulla Kassius var formgivare och hon ville att besökarna skulle vandra från mörka rum till ljusare och till slut helt vitt. Som en röd tråd genom utställning lades sedan en matta med stilistisk järnvägsräls genom alla rummen och bilder av tidsenliga stationsklockor över dörrarna.
Som vanligt när det gäller gamla föremål var det väldigt noga med ljusstyrkan så ljuset vid alla föremål mättes för att så ljuset skulle skada så lite som möjligt.
Överlag användes Gizmo på PicoTrack i taket och LED-lister i hyllor samt LED-filamentkronljus i takkronorna.
Äppelfestivalen i Kivik 2019
Under många år gjorde vi "bara" ljusdesignen till utställningstältet på Äppelfestivalen i Kivik. 2019 fick vi dessutom uppdraget att både göra ljusdesignen och sköta projektledningen. Emil fick ta över det mesta av ljussättningen. Isak gjorde allt möjligt småfix som måste till för att det ska bli en helhet. Conny tog på sig projektledarrollen.
Tanken med designen av hela utställningen var att skapa ett bättre flöde än tidigare. Tidigare projektledaren Lars-Olof Börjesson och Conny kom fram till en form där man löste upp rummet och gjorde en slinga.
Det blev oerhört lyckat. Besökarna flödade liksom i nån form av högertrafik. Som på Stockholms gator. Till höger strosade man långsamt och läste texter och tittade på bilder. I mittfilen fortsatte man framåt och tittade på helheten. I vänsterfilen rusade en del fram som bara vill komma genom bort till butiken och sen ut.
Ljuset bestod av ett antal Artic16 och några PAR16 och Nautik med Soraa-lampor och olika spridningsfilter samt 6 styck ljustavlor som vi tillverkade året före. Se tidigare projekt. Allt ljus med så bra färgåtergivning som möjligt.
Galleri Viken
Ett entusiastiskt par, Anna och Markus Solälv hörde av sig i början av Mars 2019. De skulle göra en totalmakeover av ett gammalt galleri i Viken, nära Höganäs. De hade aldrig gjort nåt liknande och det var bråttom. Till påsk skulle det vara färdigt. Jag hjälpte dem med tips och goda råd om hur en utställningslokal skulle byggas för att vara så ändamålsenlig som möjligt. Från material i väggarna till vilka spottar som kunde passa bäst.
En bra utställningsvägg kan göras med dubbla gipskivor (lätt att spackla med gips, slipa och måla över) och plywoodskiva bakom (för bättre fäste och för att slippa gipspluggar)
I taket, infällda 3-faskontaktskenor på lagom avstånd från väggarna och spottar av typen Arctic16.
I passagen in till galleriet passade Dinkey från Ljusdesign AB på 12-voltskenan minitrack bäst.
Galleriet inrymmer nu mer även ett café. Läs mer på deras hemsida.
Gammelskogens skattkammare i Växjö
I slutet av Maj 2019 var det klart för att tända ljuset i Gammelskogens skattkammare i Växjö. En nybyggd förskola med konstverk av konstnären Oscar Furbacken från Stockholm. Äntligen, kunde man säga, efter en lång process med mycket laborerande från både konstnären och oss.
Allt började egentligen redan sommaren 2018 då Oscar fick uppdraget. Sedan följde månader av planering, tester och förberedelser.
Mitt jobb som ljusdesigner var att hitta lösningar för att integrera ljus i hans konstverk och att ljussätta dem. Allt skulle ske med stringens. All teknik skulle passa in i färg, vara vädertåligt och säkert. Förutsättningen var att allt skulle hänga dels utomhus på fasad, dels i ett "utesov" för barnen.
Oscar skickade ner konstverken från Stockholm i delar till mina lokaler i Hässleholm. Där applicerade jag ett antal LED-stripes bakom konstverken och anpassade all synlig teknik i samma färger som konstverken.
De armaturer och allt som skulle användas till ljussättningen skulle vara i Falurött eller så när som möjligt. Lite klurigt att hitta men skam den som ger sig. Vissa produkter finns redan i Falurött men vissa saker fick lackeras i rätt kulör. Målarfärg finns ju gott om i Falurött men sprayfärg fick specialbeställas. Även grundfärgen fick bli så nära falurött som möjligt medans topplacken fick bli matt för att få samma glansvärde som fasadfärgen.
Till sist valde jag att kunna styra alla LED-stripes och gjorde en platta med drivdon och dimrar som sattes i oventaket inomhus.
Konstverken, som bör ses när det är mörkt, finns på Vallvikens Förskola i Växjö.
Ljustavlor till Äppelmarknaden i Kivik
Vi har haft äran att få ljussätta utställningstältet på Äppelmarknaden i Kivik under ett antal år. 2018 ville man ha nåt nytt och undrade om vi kunde tillverka nån sorts självlysande tavlor.
Vi använde oss än en gång av sidobelyst plexi. Fast denna gång i lite större format än tidigare. 1 x 2 meter och med klassning motsvarande IP44.
De snickrade själva ihop en konstruktion i plywood med vit bakgrund och ramar i trä som behandlats för att se väderbitna ut.
Vi la i plexiglasskivor och LED-stripes på långsidorna samt drivdon, kopplingsdosa och sladd på baksidan.
Sedan var det bara att fästa en tunn film på framsidan med texter och bilder.
Det blev väldigt uppskattat och används nu varje år.
Skulpturen "Modet" vid Tyringe station
Konstnären Lars Åke Blom ville göra en ängel med vingar som skimrade i olika färger. Vi filurade lite fram och tillbaka och kom fram till att sidobelyst plexi var den bästa lösningen.
Vingarna blev en konstruktion med en undersida i plåt och utskurna vingfragment, en ovansida i ett helt stycke och mellan dem, plexiskivor.
Allt sammanfogat och tätat för att stå emot regn och rusk.
Styrningen fick bli en enkel men driftsäker liten manick från Velemann kallad VM146 och IP-klassat drivdon för 230 Volt till 12 Volt.
Allt paketerat i patinerade och kamouflerade kopplingsboxar för att kunna smälta in och döljas i konstverket.
Från den stora kopplingsboxen, som vi dolde i konstverkets nedre del, drog vi en gummikabel med flerledare upp till en kopplingsbox ryggen på ängelns rygg där strömmen fördelades ut i vingarna till alla LED-stripar runt plexiskivorna.
LED-striparna med RGB (rött, grönt och blått ljus) tejpades fast med åldersbeständig transparent byggfolietejp. Allt förslöts till sist med massor av silicon.
Till sist programmerade vi en långsam slumpmässig ljusväxling.
"Modet" går att beskåda mittemot stationen i Tyringe. Ljuset är på kvällstid när det är mörkt.
Tekniskan i Hässleholm
I Hässleholm byggdes Tekniska skolans matsal om 2016. Man ville ha en ny skylt och dekor på den nya fasaden. Dekoren skulle spegla arkitekturen inne i byggnaden.
För att få rätt färgtemperaturer och färger har vi använt LED med passande färgtemperaturer.
Ljuset bakom "HTS" ville vi ha i en behaglig färgtemperatur som passar med kulören på fasaden.
De raka strecken har fått kallvita LED för att skapa en klarhet och kontrast till de färgade partierna.
I de färgade partierna har vi använt sidbelyst plexi med färgat filter framför. I det röda och gula partiet har vi använt varmvit LED och i den blå, en kallvit för att få rätt stuns i ljuset.
För att få en behaglig och harmonierande ljusstyrka i alla delar av skylten och dekoren har vi använt en 3-kanalig dimmer. (Det finns inget tråkigare än skyltar med så starkt, bländande och obalanserat ljus.)
Vi ordnade med ljuset, Peter Gruvander var konstnärlig ledare, Thorbjörn Lindquist från Graphoteket gjorde den grafiska formgivning och ritningar, HåJi-skylt i Kristanstad tillverkade dekoren.
Skåne och filmen. En utställning om Skånes roll i filmhistorien.
Utställningen om Skåne och filmen har funnits på Regionmuseet i Kristianstad sedan början av 2000-talet. På den tiden var det lysrör som gällde.
2016 tyckte vi det var dags för en ansiktslyftning och vi jobbade fram ett förslag.
I förslaget sammanfattade vi och visade på två anledningar.
- Lysrören drog mycket ström, var för starka, behövde bytas ofta och skadade föremålen.
- Utställningen behövde uppdateras. Både innehållsmässigt och visuellt.
Vi fick förtroendet och rev ut alla lysrör och gjorde en ny ljusdesign med LED istället.
Spårljus-ljusspår. Ett dadaistiskt konstverk med ljus.
Varje år, någon gång i början av februari, arrangeras ett ljus-symposium i och kring Kulturhuset Vita Skolan i Broby. Temat varierar från år till år.
2016 var temat ljusdadaism och man lekte de två sammansatta orden "spårljus" och "ljusspår". Två eller tre konstnärer jobbar fram en var sin utställning som passar in i temat. En ställer ut inne och en utomhus. Utställningarna varar i en månad.
Denna gång fick jag den äran att stå för den utvändiga konsten.
Min tanke var att skapa ett lekfullt ljus som ändrade färg hela tiden, ljuskäglor som sökte över fasaden och lämnade spår som tonade ut och försvann hela tiden.
Tidernas Skåne. En utställning om Skåne från istid till IT-tid
I Regionmuseet finns sedan 2015 en utställning om hur Skåne utvecklats sedan istiden och fram till vår tid.
Vi var med och formade utställningen med passande ljus.
Utställningen är indelad i ett antal miljöer för olika tider i historien.
Varje miljö har en egen portal, några montrar, rekvisita och föremål, storbilder, texter och en "magnet" (något som drar till sig blicken lite extra).
Mellan miljöerna passerar man genom ett skogsliknande parti med blåvitt ljus upp mot det himmelsblå taket och skogsljus ner mot det lövmålade golvet. I mitten finns ett träd som berättar historien om Ygdrasil.
En illusion av vatten under is i en sjö. Två projektorer med roterande glasskivor. Speglar på alla sidor. Enkelt men effektfullt.
Ljussättning av dopträd i Tyringe kyrka.
Offentligt konstverk i Kristianstads nya rådhus.
En dag i början av Maj 2014 ringde Acke Hydén, Konstkonsult. "Jag har ett delikat problem!" sa hon med emfas i rösten.
Det gällde en konstnärlig utsmyckning i anknytning till det nya rådhuset i Kristianstad. En sex meter hög fot kallad "Budbäraren" av Fredrik Wretman, i en basäng inne på en innergård. Enkel match tänkte jag.
Det var då det delikata problemet dök upp. Skulpturen är omgiven av husfasader med fönster och inget ljus fick slå in genom fönstren.
Ljus uppifrån fasaderna då? Tänkte jag. Nej, det skulle bli för dyrt och krångligt. Dessutom glasfasader som inte skulle tåla belastningen från armaturer och konsoler. Det hade inte heller varit särskilt servicevänligt eftersom det behövts en lift för att komma åt dom.
Ljus ner i vattnet som speglar sig upp på fasaderna och in i Rådhusets entréhall då?
Nej, det var skulpturen som var viktig och dessutom hade reflexerna från vattnet bländat. Sen behöver man ju inte bara för att man kan heller.
Det fick bli fyra stycken vädertåliga, avskärmade armaturer med LED-ljuskällor som hade en ganska varm färgtemperatur, 3000 Kelvin och 25° spridning. Vi placerade dom i rabatterna kring basängen så att ljuset träffade foten i lämpliga vinklar för att framhäva formen. Dessutom i vinklar så att skuggan av foten hamnade på husfasaderna där fönstren var. På så sätt slog inget ljus in genom fönstren.
Det blev riktigt bra till slut. Riktigt delikat faktiskt.
Järnvägsmuseet i Kristianstad och basutställningen "Tag plats"
Den 15 juni 2013 öppnade Järnvägsmuseet upp portarna till den nyproducerade utställningen ”Tag plats!”. Sedan sommaren 2012 pågick ett intensivt arbete. Dels med att bygga om och rusta upp lokalerna och diverse vagnar och lok. Dels med att bygga den nya basutställningen.
Ad lumen stod för projektering, material, genomförande och gjorde alla ljussättningarna.
Det var ett samarbete mellan Regionmuseet i Kristianstad och Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, mf ÖSJ.
Producent var Marie Schönhult från Regionmuseet.
Formgivare var Ulf Martinsson.
Andra som var involverade var bland annat Zenton som stod för ljudtekniken, Eskader som gjorde en av modelljärnvägarna.
Annat läsvärt från media mm. Skånskan 13 JUNI 2013 och Kristianstadbladet 1 mars 2013.
C400 Basutställningen om Kristianstad historia
2009 öppnade man portarna till en ny basutställning om Kristianstads historia på Regionmuseet i Kristianstad.
Utställningen är uppbyggd i kronologisk ordning från nutid och bak till 1600-talet. Varje monter är gjord som ett känt kvarter eller känd fasad från Kristianstad.
Utmaningen som ljussättare till denna utställning var att alla montrar och miljöer skulle vara unika och tidstypiska. Man kan göra unika ljussättningar överallt men förutsättningarna måste vara lika. Annars blir det ohållbart och spretigt. Vi valde därför två typer av takspottar, (en typ för ordinär ljussättning och en typ för specialeffekter) en typ av LED-lister (för allmänljus i montrar) och en typ av LED-downlights (riktbara med zoom för ljussättning i montrar). Sen blev det några special och en del elektronik samt några armaturer från museets föremålsförråd.
En sober och stämningsfull ljussättning med inslag av finessrika effekter.
Konstverken "Drömmare - Dykare - Vandrare" i Västerskolan
2007 ljussatte Conny en utställning med verk av konstnären Zaida Thorgren i Hässleholm Kulturhus utställningshall. Hon jobbade och jobbar fortfarande mycket skulpturala former i, bland annat olika typer av nät i varierande material. Ljussättningen blev väldigt dynamisk och ljuset flödade på och genom verken, ut mot väggar, golv och tak.
Många år senare fick Zaida uppdraget att stå för den konstnärliga utsmyckningen i den nybyggda entréhallen till Västerskolan i Hässleholm 2011.
Valet av ljussättare föll åter igen på Conny och Ad lumen. Önskemålet var att ljuset skulle träffa skulpturerna och fortsätta mot väggarna i entréhallen. Utmaningen denna gång var följande:
- Ljuset fick inte blända.
- Strålkastarna skulle vara energisnåla och ljuset skulle vara tillräckligt starkt för att kunna konkurrera med infallande dagsljus.
- Strålkastarna skulle passa i miljön och vara relativt stryktåliga.
Sökandet efter rätt strålkastare pågick i månader och flera varianter testades. Till slut föll valet på en kompakt profilstrålkastare med metallhalogenlampa och färgfilter framför.
Resultatet blev mycket bra men om LED-profiler funnits då, i rätt prisklass med möjlighet till färgblandning så hade det blivit det självklara valet.