Ad lumen - lightdesign

Ser ljuset i ett bredare spektra.

Här är några av de projekt vi varit delaktiga i. 

Listan på allt vi gjort kan bli väldigt lång. För att inte trötta ut dig som läser detta, har vi valt att bara plocka ut gobitarna. Dessutom har vi bara fokuserat på offentliga och privata miljöer som är mer eller mindre bestående. Alltså Inga av våra ljussättningar av scenkonst eller tillfälliga utställningar. Vill du veta mer, är det bara att du hör av dig så berättar vi gärna mer. 

Projekten står i bakvänd kronologisk ordning. Det vill säga från senaste projektet och bakåt i tiden. 

 

Hallwylska Museet i Stockholm
Mot Orienten

  • Så här såg det sista och vita rummet ut innan allt kom på plats.
    Så här såg det sista och vita rummet ut innan allt kom på plats.
  • När man hängt upp flygplansmodeller i taket roade jag mig med att skapa skuggor av planen och på så sätt vidga rummet.
    När man hängt upp flygplansmodeller i taket roade jag mig med att skapa skuggor av planen och på så sätt vidga rummet.
  • Till slut var allt på plats och allt ljus riktat.
    Till slut var allt på plats och allt ljus riktat.
  • Cirka 80 styck Gizmo på PicoTrack.
    Cirka 80 styck Gizmo på PicoTrack.
  • Formgivarens model som visar bland annat hur rummen skulle gå från mörkt till ljust.
    Formgivarens model som visar bland annat hur rummen skulle gå från mörkt till ljust.
  • Till vänster formgivare Ulla Kassius. Längre bort i mitten Mårten Jansson som var projektledare.
    Till vänster formgivare Ulla Kassius. Längre bort i mitten Mårten Jansson som var projektledare.

I Hallwylska Museet finns fem rum där man brukar ha tillfälliga utställningar. I år 2020 fick jag äran att göra ljusdesignen till utställningen "Mot Orienten". Den handlar om svenskarnas resande från 1850-talet fram till 1930-talet i allmänhet och paret Hallwyls resor i synnerhet.

Ulla Kassius var formgivare och hon ville att besökarna skulle vandra från mörka rum till ljusare och till slut helt vitt. Som en röd tråd genom utställning lades sedan en matta med stilistisk järnvägsräls genom alla rummen och bilder av tidsenliga stationsklockor över dörrarna.

Som vanligt när det gäller gamla föremål var det väldigt noga med ljusstyrkan så ljuset vid alla föremål mättes för att så ljuset skulle skada så lite som möjligt.

Överlag användes Gizmo på PicoTrack i taket och LED-lister i hyllor samt LED-filamentkronljus i takkronorna.

 

Äppelfestivalen i Kivik 2019

  • Vi lekte en del med skuggor och ett skulpterande ljus.
    Vi lekte en del med skuggor och ett skulpterande ljus.
  • Nästan alla stannade upp i början av utställningen och många ville ta en bild.
    Nästan alla stannade upp i början av utställningen och många ville ta en bild.
  • Fem figurer med olika äppelsorter gestaltade mångfalld.
    Fem figurer med olika äppelsorter gestaltade mångfalld.
  • Färgåtergivningen på äpplena var viktig. I bakgrunden syns sex styck LED-tavlor med sidbelyst plexi.
    Färgåtergivningen på äpplena var viktig. I bakgrunden syns sex styck LED-tavlor med sidbelyst plexi.
  • I slutet av utställningen var en butik. Även den krävde sitt ljus. Där tänkte vi mer ljuset som säljare istället för gestaltande.
    I slutet av utställningen var en butik. Även den krävde sitt ljus. Där tänkte vi mer ljuset som säljare istället för gestaltande.
  • En pomolog, äppelspecialist, skulle hjälpa folk att utröna vilka äpplen de hade med sig. Där var styrkan och färgåtergivningen viktigast.
    En pomolog, äppelspecialist, skulle hjälpa folk att utröna vilka äpplen de hade med sig. Där var styrkan och färgåtergivningen viktigast.
  • En del fann vila och ro på strategiskt utplacerade balar.
    En del fann vila och ro på strategiskt utplacerade balar.
  • Emil i full färd med riggandet. Noga ska det vara.
    Emil i full färd med riggandet. Noga ska det vara.
  • En väldigt enkel men smått rörig skiss på ljuset.
    En väldigt enkel men smått rörig skiss på ljuset.

Under många år gjorde vi "bara" ljusdesignen till utställningstältet på Äppelfestivalen i Kivik. 2019 fick vi dessutom uppdraget att både göra ljusdesignen och sköta projektledningen. Emil fick ta över det mesta av ljussättningen. Isak gjorde allt möjligt småfix som måste till för att det ska bli en helhet. Conny tog på sig projektledarrollen.

Tanken med designen av hela utställningen var att skapa ett bättre flöde än tidigare. Tidigare projektledaren Lars-Olof Börjesson och Conny kom fram till en form där man löste upp rummet och gjorde en slinga.

Det blev oerhört lyckat. Besökarna flödade liksom i nån form av högertrafik. Som på Stockholms gator. Till höger strosade man långsamt och läste texter och tittade på bilder. I mittfilen fortsatte man framåt och tittade på helheten. I vänsterfilen rusade en del fram som bara vill komma genom bort till butiken och sen ut.

Ljuset bestod av ett antal Artic16 och några PAR16 och Nautik med Soraa-lampor och olika spridningsfilter samt 6 styck ljustavlor som vi tillverkade året före. Se tidigare projekt. Allt ljus med så bra färgåtergivning som möjligt.

 

Galleri Viken

  • Galleriet före renovering. Foto: Markus Solälv
    Galleriet före renovering. Foto: Markus Solälv
  • Arctic16 på infällda 3-faskontaktskenor. Foto: Conny Åhs
    Arctic16 på infällda 3-faskontaktskenor. Foto: Conny Åhs
  • Dinkey på minitrack. Foto: Conny Åhs
    Dinkey på minitrack. Foto: Conny Åhs

Ett entusiastiskt par, Anna och Markus Solälv hörde av sig i början av Mars 2019. De skulle göra en totalmakeover av ett gammalt galleri i Viken, nära Höganäs. De hade aldrig gjort nåt liknande och det var bråttom. Till påsk skulle det vara färdigt. Jag hjälpte dem med tips och goda råd om hur en utställningslokal skulle byggas för att vara så ändamålsenlig som möjligt. Från material i väggarna till vilka spottar som kunde passa bäst.

En bra utställningsvägg kan göras med dubbla gipskivor (lätt att spackla med gips, slipa och måla över) och plywoodskiva bakom (för bättre fäste och för att slippa gipspluggar)

I taket, infällda 3-faskontaktskenor på lagom avstånd från väggarna och spottar av typen Arctic16.

I passagen in till galleriet passade Dinkey från Ljusdesign AB på 12-voltskenan minitrack bäst.

Galleriet inrymmer nu mer även ett café. Läs mer på deras hemsida.

 

Gammelskogens skattkammare i Växjö

  • Foto: Oscar Furbacken
    Foto: Oscar Furbacken
  • Foto: Oscar Furbacken
    Foto: Oscar Furbacken
  • Oscar började i sin ateljé i Stockholm med att bearbeta och tillverka alla delar till konstverket. Foto: Oscar Furbacken
    Oscar började i sin ateljé i Stockholm med att bearbeta och tillverka alla delar till konstverket. Foto: Oscar Furbacken
  • Ett skepp kommer lastat. Med vadå? En massa delar till Oscars konstverk. Foto: Conny Åhs
    Ett skepp kommer lastat. Med vadå? En massa delar till Oscars konstverk. Foto: Conny Åhs
  • Väl på plats i Hässleholm började ett monterande, kopplande, lödande och testande. Foto: Conny Åhs
    Väl på plats i Hässleholm började ett monterande, kopplande, lödande och testande. Foto: Conny Åhs
  • Vissa delar skulle lysa utåt sidorna. Alla LED-stripar med så hög IP-klass som möjligt. Foto: Conny Åhs
    Vissa delar skulle lysa utåt sidorna. Alla LED-stripar med så hög IP-klass som möjligt. Foto: Conny Åhs
  • Andra delar skulle ha ljus bakåt. Alla delar skulle ha rätt färg på både ljuset och allt installationsmaterial. Foto: Conny Åhs
    Andra delar skulle ha ljus bakåt. Alla delar skulle ha rätt färg på både ljuset och allt installationsmaterial. Foto: Conny Åhs
  • Alla delar som skulle sitta på den Faluröda väggen skulle ha rätt färg också. Vissa produkter finns redan i rätt färg. Foto: Conny Åhs
    Alla delar som skulle sitta på den Faluröda väggen skulle ha rätt färg också. Vissa produkter finns redan i rätt färg. Foto: Conny Åhs
  • Det som inte fanns i Falurött fick spraymålas för att få rätt färg. Foto: Conny Åhs
    Det som inte fanns i Falurött fick spraymålas för att få rätt färg. Foto: Conny Åhs
  • Även all styrning förbereddes och testades. Foto: Conny Åhs
    Även all styrning förbereddes och testades. Foto: Conny Åhs
  • Plattan med styrtekniken gjordes så den skulle passa ovan undertaket inomhus. Foto: Conny Åhs
    Plattan med styrtekniken gjordes så den skulle passa ovan undertaket inomhus. Foto: Conny Åhs
  • Preppat, packat och klart för avresa mot Växjö. Foto: Conny Åhs
    Preppat, packat och klart för avresa mot Växjö. Foto: Conny Åhs
  • Väl på plats följde ett antal dygns hårt arbete för Conny, Oscar och några till. Foto: Oscar Furbacken
    Väl på plats följde ett antal dygns hårt arbete för Conny, Oscar och några till. Foto: Oscar Furbacken
  • Vissa delar skulle monteras i taket. Foto: Oscar Furbacken
    Vissa delar skulle monteras i taket. Foto: Oscar Furbacken
  • Vissa delar skulle monteras på väggarna. Oscar slet hårt men målmedvetet. Foto: Conny Åhs
    Vissa delar skulle monteras på väggarna. Oscar slet hårt men målmedvetet. Foto: Conny Åhs
  • Conny preppade armaturer som skulle användas för att ljussätta delarna i taket. Foto: Conny Åhs
    Conny preppade armaturer som skulle användas för att ljussätta delarna i taket. Foto: Conny Åhs
  • Sedan monterades alla spottar på strategiska platser. Foto: Oscar Furbacken
    Sedan monterades alla spottar på strategiska platser. Foto: Oscar Furbacken
  • All elinstallation gjordes i Falurött. Det var lite kul och se hur långt man kunde dra det i perfektion innan det blev absurt. Foto: Conny Åhs
    All elinstallation gjordes i Falurött. Det var lite kul och se hur långt man kunde dra det i perfektion innan det blev absurt. Foto: Conny Åhs
  • Till och med stuprören var Faluröda. Foto: Oscar Furbacken
    Till och med stuprören var Faluröda. Foto: Oscar Furbacken
  • Efter några tuffa dygns riggande var allt på plats och klart för att sättas i drift. Foto: Oscar Furbacken
    Efter några tuffa dygns riggande var allt på plats och klart för att sättas i drift. Foto: Oscar Furbacken
  • Till sist var det bara att sätta alla ljusnivåer så att helheten blev som Oscar ville ha den. Foto: Oscar Furbacken
    Till sist var det bara att sätta alla ljusnivåer så att helheten blev som Oscar ville ha den. Foto: Oscar Furbacken
  • Delarna i taket ljussattes så att det skulle se ut som lågt infallande solljus. Alla skuggor skulle falla åt samma håll, i samma riktning utan att blända. Foto: Oscar Furbacken
    Delarna i taket ljussattes så att det skulle se ut som lågt infallande solljus. Alla skuggor skulle falla åt samma håll, i samma riktning utan att blända. Foto: Oscar Furbacken
  • Sista natten när allt var klart kollade vi på konstverket från alla håll och gjerde de sista små justeringarna. Foto: Oscar Furbacken
    Sista natten när allt var klart kollade vi på konstverket från alla håll och gjerde de sista små justeringarna. Foto: Oscar Furbacken
  • En trött men glad och nöjd ljusdesigner tackade för sig och begav sig till slut hemåt. Foto: Oscar Furbacken
    En trött men glad och nöjd ljusdesigner tackade för sig och begav sig till slut hemåt. Foto: Oscar Furbacken
Foto: Oscar Furbacken
Foto: Oscar Furbacken

I slutet av Maj 2019 var det klart för att tända ljuset i Gammelskogens skattkammare i Växjö. En nybyggd förskola med konstverk av konstnären Oscar Furbacken från Stockholm. Äntligen, kunde man säga, efter en lång process med mycket laborerande från både konstnären och oss.

Allt började egentligen redan sommaren 2018 då Oscar fick uppdraget. Sedan följde månader av planering, tester och förberedelser.

Mitt jobb som ljusdesigner var att hitta lösningar för att integrera ljus i hans konstverk och att ljussätta dem. Allt skulle ske med stringens. All teknik skulle passa in i färg, vara vädertåligt och säkert. Förutsättningen var att allt skulle hänga dels utomhus på fasad, dels i ett "utesov" för barnen.

Oscar skickade ner konstverken från Stockholm i delar till mina lokaler i Hässleholm. Där applicerade jag ett antal LED-stripes bakom konstverken och anpassade all synlig teknik i samma färger som konstverken.

De armaturer och allt som skulle användas till ljussättningen skulle vara i Falurött eller så när som möjligt. Lite klurigt att hitta men skam den som ger sig. Vissa produkter finns redan i Falurött men vissa saker fick lackeras i rätt kulör. Målarfärg finns ju gott om i Falurött men sprayfärg fick specialbeställas. Även grundfärgen fick bli så nära falurött som möjligt medans topplacken fick bli matt för att få samma glansvärde som fasadfärgen.

Till sist valde jag att kunna styra alla LED-stripes och gjorde en platta med drivdon och dimrar som sattes i oventaket inomhus.

Konstverken, som bör ses när det är mörkt, finns på Vallvikens Förskola i Växjö.

 

Ljustavlor till Äppelmarknaden i Kivik

  • Ljustavlorna på plats i utställningstältet.
    Ljustavlorna på plats i utställningstältet.
  • Först en vit yta som bakgrund.
    Först en vit yta som bakgrund.
  • Sen plexi och LED-stripes.
    Sen plexi och LED-stripes.
  • Till sist en tunn film med motiv och ram.
    Till sist en tunn film med motiv och ram.
  • På baksidan drivdon, kablage, kanaler, dosa mm.
    På baksidan drivdon, kablage, kanaler, dosa mm.
  • Alla steg i en bild.
    Alla steg i en bild.
  • Klart. Lyser så grant så.
    Klart. Lyser så grant så.
Ljustavlorna på plats i utställningstältet.
Ljustavlorna på plats i utställningstältet.

Vi har haft äran att få ljussätta utställningstältet på Äppelmarknaden i Kivik under ett antal år. 2018 ville man ha nåt nytt och undrade om vi kunde tillverka nån sorts självlysande tavlor.

Vi använde oss än en gång av sidobelyst plexi. Fast denna gång i lite större format än tidigare. 1 x 2 meter och med klassning motsvarande IP44.

De snickrade själva ihop en konstruktion i plywood med vit bakgrund och ramar i trä som behandlats för att se väderbitna ut.

Vi la i plexiglasskivor och LED-stripes på långsidorna samt drivdon, kopplingsdosa och sladd på baksidan.

Sedan var det bara att fästa en tunn film på framsidan med texter och bilder.

Det blev väldigt uppskattat och används nu varje år.

 

Skulpturen "Modet" vid Tyringe station

  • En första skiss.
    En första skiss.
  • Lars Åke fogar samman alla plåtbitar.
    Lars Åke fogar samman alla plåtbitar.
  • Ett första test.
    Ett första test.
  • Vingarna och plexibitarna utskurna.
    Vingarna och plexibitarna utskurna.
  • Kopplingsboxarna före patinering.
    Kopplingsboxarna före patinering.
  • Kopplingsboxarna patinerade.
    Kopplingsboxarna patinerade.
  • Drivdon och styrkontroll i kopplingsboxen.
    Drivdon och styrkontroll i kopplingsboxen.
  • Plexi med LED-stripar monterade i vingarna.
    Plexi med LED-stripar monterade i vingarna.
  • Kabel grävs fram till fundamentet.
    Kabel grävs fram till fundamentet.
  • Montage på plats.
    Montage på plats.
  • Ett par spottar mot konstverket.
    Ett par spottar mot konstverket.
  • Pilligt kopplande på plats.
    Pilligt kopplande på plats.
  • Så kul kan man ha en mulen decemberdag.
    Så kul kan man ha en mulen decemberdag.
  • En sista programmering före invigning.
    En sista programmering före invigning.

Konstnären Lars Åke Blom ville göra en ängel med vingar som skimrade i olika färger. Vi filurade lite fram och tillbaka och kom fram till att sidobelyst plexi var den bästa lösningen.

Vingarna blev en konstruktion med en undersida i plåt och utskurna vingfragment, en ovansida i ett helt stycke och mellan dem, plexiskivor.

Allt sammanfogat och tätat för att stå emot regn och rusk.

Styrningen fick bli en enkel men driftsäker liten manick från Velemann kallad VM146 och IP-klassat drivdon för 230 Volt till 12 Volt.

Allt paketerat i patinerade och kamouflerade kopplingsboxar för att kunna smälta in och döljas i konstverket.

Från den stora kopplingsboxen, som vi dolde i konstverkets nedre del, drog vi en gummikabel med flerledare upp till en kopplingsbox ryggen på ängelns  rygg där strömmen fördelades ut i vingarna till alla LED-stripar runt plexiskivorna.

LED-striparna med RGB (rött, grönt och blått ljus) tejpades fast med åldersbeständig transparent byggfolietejp. Allt förslöts till sist med massor av silicon.

Till sist programmerade vi en långsam slumpmässig ljusväxling.

"Modet" går att beskåda mittemot stationen i Tyringe. Ljuset är på kvällstid när det är mörkt.

 

Tekniskan i Hässleholm

  • Fasaden med dekoren i dagsljus.
    Fasaden med dekoren i dagsljus.
  • Emil och Isak monterar för fullt hos HåJi-skylt i Kristianstad.
    Emil och Isak monterar för fullt hos HåJi-skylt i Kristianstad.
  • Isak kopplar in tåtarna till dimmer och drivdon.
    Isak kopplar in tåtarna till dimmer och drivdon.

I Hässleholm byggdes Tekniska skolans matsal om 2016. Man ville ha en ny skylt och dekor på den nya fasaden. Dekoren skulle spegla arkitekturen inne i byggnaden. 

För att få rätt färgtemperaturer och färger har vi använt LED med passande färgtemperaturer. 

Ljuset bakom "HTS" ville vi ha i en behaglig färgtemperatur som passar med kulören på fasaden. 

De raka strecken har fått kallvita LED för att skapa en klarhet och kontrast till de färgade partierna.

I de färgade partierna har vi använt sidbelyst plexi med färgat filter framför. I det röda och gula partiet har vi använt varmvit LED och i den blå, en kallvit för att få rätt stuns i ljuset.

För att få en behaglig och harmonierande ljusstyrka i alla delar av skylten och dekoren har vi använt en 3-kanalig dimmer. (Det finns inget tråkigare än skyltar med så starkt, bländande och obalanserat ljus.)

Vi ordnade med ljuset, Peter Gruvander var konstnärlig ledare, Thorbjörn Lindquist från Graphoteket gjorde den grafiska formgivning och ritningar, HåJi-skylt i Kristanstad tillverkade dekoren.

 

Skåne och filmen. En utställning om Skånes roll i filmhistorien.

  • Textprojektion på golvet visar vägen.
    Textprojektion på golvet visar vägen.
  • Projicerade pilar vägen fram till utställningen.
    Projicerade pilar vägen fram till utställningen.
  • "Neonrören" i taket är vp-rör med LED-stripes.
    "Neonrören" i taket är vp-rör med LED-stripes.
  • Filmhjulet ser ut att snurra och låter som en gammal filmprojektor.
    Filmhjulet ser ut att snurra och låter som en gammal filmprojektor.
  • En tidstunnel med rekvisita och föremål från olika decennier. Ljuslådor med text. Skärmar med klipp från tidstypiska svenska filmer.
    En tidstunnel med rekvisita och föremål från olika decennier. Ljuslådor med text. Skärmar med klipp från tidstypiska svenska filmer.
  • Modellhus av Kristianstads första biogra och filmstudio.
    Modellhus av Kristianstads första biogra och filmstudio.
  • Lite montermiljöer.
    Lite montermiljöer.
  • Lite montermiljöer.
    Lite montermiljöer.
  • Lite montermiljöer. Karta med ljuspunkter som lyser på inspelningsplatser av filmer som visas på skärmen.
    Lite montermiljöer. Karta med ljuspunkter som lyser på inspelningsplatser av filmer som visas på skärmen.
  • Lite montermiljöer.
    Lite montermiljöer.
  • Lite montermiljöer.
    Lite montermiljöer.
  • Lite montermiljöer. Vi kunde inte låta bli att även sätta dit en liten högtalare som spelar vinjettmusiken till Karl Bertil Jonsson.
    Lite montermiljöer. Vi kunde inte låta bli att även sätta dit en liten högtalare som spelar vinjettmusiken till Karl Bertil Jonsson.
Textprojektion på golvet visar vägen.
Textprojektion på golvet visar vägen.

Utställningen om Skåne och filmen har funnits på Regionmuseet i Kristianstad sedan början av 2000-talet. På den tiden var det lysrör som gällde.

2016 tyckte vi det var dags för en ansiktslyftning och vi jobbade fram ett förslag. 

I förslaget sammanfattade vi och visade på två anledningar.

- Lysrören drog mycket ström, var för starka, behövde bytas ofta och skadade föremålen.

- Utställningen behövde uppdateras. Både innehållsmässigt och visuellt.

Vi fick förtroendet och rev ut alla lysrör och gjorde en ny ljusdesign med LED istället. 

 

Spårljus-ljusspår. Ett dadaistiskt konstverk med ljus.

Varje år, någon gång i början av februari, arrangeras ett ljus-symposium i och kring Kulturhuset Vita Skolan i Broby. Temat varierar från år till år.

2016 var temat ljusdadaism och man lekte de två sammansatta orden "spårljus" och "ljusspår". Två eller tre konstnärer jobbar fram en var sin utställning som passar in i temat. En ställer ut inne och en utomhus. Utställningarna varar i en månad. 

Denna gång fick jag den äran att stå för den utvändiga konsten.

Min tanke var att skapa ett lekfullt ljus som ändrade färg hela tiden, ljuskäglor som sökte över fasaden och lämnade spår som tonade ut och försvann hela tiden.  

  • Till vänster: Thomas Kjellgren, Helena Zeberg som ledde och utformade projektet.
Till höger: Emil från Ad lumen.
    Till vänster: Thomas Kjellgren, Helena Zeberg som ledde och utformade projektet. Till höger: Emil från Ad lumen.
  • Kvällen innan vi började rigga ljuset i regn och stöldskyddande torn.
    Kvällen innan vi började rigga ljuset i regn och stöldskyddande torn.
  • Tornen riggades med RGB-armaturer typ Boxer och viftelampor typ MAC250.
    Tornen riggades med RGB-armaturer typ Boxer och viftelampor typ MAC250.
  • Kablarna till och mellan tornen försänktes en bit ner i gräsmattan.
    Kablarna till och mellan tornen försänktes en bit ner i gräsmattan.
  • Lamporna på plats inne i tronen.
    Lamporna på plats inne i tronen.
  • Kväll och programmering av ljuset.
    Kväll och programmering av ljuset.
  • En liten extra effekt med vattenspel.
    En liten extra effekt med vattenspel.
  • Färdiga resultatet. Se gärna filmsnutten nedan.
    Färdiga resultatet. Se gärna filmsnutten nedan.
 

Tidernas Skåne. En utställning om Skåne från istid till IT-tid

  • Draglådor med separat styrda LED-lister i varje låda. Tänds när varje låda dras ut var för sig.
    Draglådor med separat styrda LED-lister i varje låda. Tänds när varje låda dras ut var för sig.
  • Ett kors med hjälp av två små spottar med linser som sprider ljuset 10°x48°
    Ett kors med hjälp av två små spottar med linser som sprider ljuset 10°x48°
  • En av "magneterna". Denna med amberfärgat ljus nertill och glas/is med kallt ljus underfrån.
    En av "magneterna". Denna med amberfärgat ljus nertill och glas/is med kallt ljus underfrån.
  • I montrarna jobbade vi med LED-lister som allmänljus och små LED-armaturer med dimmer och olika linser för fokusering. Mest Gizmo från Ljusdesign AB.
    I montrarna jobbade vi med LED-lister som allmänljus och små LED-armaturer med dimmer och olika linser för fokusering. Mest Gizmo från Ljusdesign AB.
  • En relief med delvis autentiskt dagsljus, delvis illusoriskt.
    En relief med delvis autentiskt dagsljus, delvis illusoriskt.
  • Ett drakhuvud i Ygdracilträdet med indragen fiber i ögon och mun.
    Ett drakhuvud i Ygdracilträdet med indragen fiber i ögon och mun.
  • En träsnidad igelkott i Ygdracilträdet, ljussatt med fiber.
    En träsnidad igelkott i Ygdracilträdet, ljussatt med fiber.
  • Vad vore en utställning utan lite benknotor från en svunnen tid?
    Vad vore en utställning utan lite benknotor från en svunnen tid?
  • En dödskalle. Självklart!
    En dödskalle. Självklart!
  • Emil och Isak i full färd med att dra in sidolysande fiber i entreportalen för att skapa en känsla av frost och is.
    Emil och Isak i full färd med att dra in sidolysande fiber i entreportalen för att skapa en känsla av frost och is.
  • En del av den sidolysande fiber som vi har i entreportalen.
    En del av den sidolysande fiber som vi har i entreportalen.
  • Nej det är inte en arme från Stjärnornas krig. Det är några av de 180 armaturerna av typen Artic16 från Ljusteknik i Linköping som anävnts för att ljussätta utställningen.
    Nej det är inte en arme från Stjärnornas krig. Det är några av de 180 armaturerna av typen Artic16 från Ljusteknik i Linköping som anävnts för att ljussätta utställningen.
  • Producenten Marie Schönhult var verkligen med i processen. Här med dammsugaren i ena handen och mobilen i den andra.
    Producenten Marie Schönhult var verkligen med i processen. Här med dammsugaren i ena handen och mobilen i den andra.

I Regionmuseet finns sedan 2015 en utställning om hur Skåne utvecklats sedan istiden och fram till vår tid.

Vi var med och formade utställningen med passande ljus.

Utställningen är indelad i ett antal miljöer för olika tider i historien.

Varje miljö har en egen portal, några montrar, rekvisita och föremål, storbilder, texter och en "magnet" (något som drar till sig blicken lite extra).

Mellan miljöerna passerar man genom ett skogsliknande parti med blåvitt ljus upp mot det himmelsblå taket och skogsljus ner mot det lövmålade golvet. I mitten finns ett träd som berättar historien om Ygdrasil.

En illusion av vatten under is i en sjö. Två projektorer med roterande glasskivor. Speglar på alla sidor. Enkelt men effektfullt. 

 

Ljussättning av dopträd i Tyringe kyrka.

Hösten 2015 ringde konstnären Lars Åke Blom upp oss och berättade att han behövde en speciel lampa till en skuggeffekt av ett dopträd. Han hade provat alla möjliga och omöjliga varianter. Allt från bygglampor till diaprojektorer.
Efter lite funderande kom vi fram till att en minivariant av en vanlig teaterstrålkastare kunde vara lämplig. Den skulle dessutom gå att ljusreglera. Vad vi valde och hur det blev ser du på bilderna.
  • Invigning av Lars Åke Bloms dopträd i Tyringe kyrka.
    Invigning av Lars Åke Bloms dopträd i Tyringe kyrka.
  • Source Four mini med 50°-linstub med 12V-halogenlampa.
    Source Four mini med 50°-linstub med 12V-halogenlampa.
  • Dimmer på 230V-sidan. Renova för att passa i miljön.
    Dimmer på 230V-sidan. Renova för att passa i miljön.
  • Konstnären Lars Åke Blom var själv med i kyrkan och monterade sitt träd.
    Konstnären Lars Åke Blom var själv med i kyrkan och monterade sitt träd.
Invigning av Lars Åke Bloms dopträd i Tyringe kyrka.
Invigning av Lars Åke Bloms dopträd i Tyringe kyrka.
 

Offentligt konstverk i Kristianstads nya rådhus.

  • "Budbäraren" av Fredrik Wretman.
    "Budbäraren" av Fredrik Wretman.
  • "Budbäraren" av Fredrik Wretman.
    "Budbäraren" av Fredrik Wretman.
  • "Budbäraren" av Fredrik Wretman.
    "Budbäraren" av Fredrik Wretman.
  • Emil i full färd med att gräva ner kablar och armaturer.
    Emil i full färd med att gräva ner kablar och armaturer.
  • Två av armaturerna på plats i rabatten.
    Två av armaturerna på plats i rabatten.
  • Konstnären Fredrik Wretman framför sitt konstverk "Budbäraren".
    Konstnären Fredrik Wretman framför sitt konstverk "Budbäraren".
"Budbäraren" av Fredrik Wretman.
"Budbäraren" av Fredrik Wretman.

En dag i början av Maj 2014 ringde Acke Hydén, Konstkonsult. "Jag har ett delikat problem!" sa hon med emfas i rösten.

Det gällde en konstnärlig utsmyckning i anknytning till det nya rådhuset i Kristianstad. En sex meter hög fot kallad "Budbäraren" av Fredrik Wretman, i en basäng inne på en innergård. Enkel match tänkte jag. 

Det var då det delikata problemet dök upp. Skulpturen är omgiven av husfasader med fönster och inget ljus fick slå in genom fönstren.

Ljus uppifrån fasaderna då? Tänkte jag. Nej, det skulle bli för dyrt och krångligt. Dessutom glasfasader som inte skulle tåla belastningen från armaturer och konsoler. Det hade inte heller varit särskilt servicevänligt eftersom det behövts en lift för att komma åt dom.

Ljus ner i vattnet som speglar sig upp på fasaderna och in i Rådhusets entréhall då?

Nej, det var skulpturen som var viktig och dessutom hade reflexerna från vattnet bländat. Sen behöver man ju inte bara för att man kan heller.

Det fick bli fyra stycken vädertåliga, avskärmade armaturer med LED-ljuskällor som hade en ganska varm färgtemperatur, 3000 Kelvin och 25° spridning. Vi placerade dom i rabatterna kring basängen så att ljuset träffade foten i lämpliga vinklar för att framhäva formen. Dessutom i vinklar så att skuggan av foten hamnade på husfasaderna där fönstren var. På så sätt slog inget ljus in genom fönstren.

Det blev riktigt bra till slut. Riktigt delikat faktiskt.

 

Järnvägsmuseet i Kristianstad och basutställningen "Tag plats"

  • Ett av ångloken i den stora vagnhallen. Under perongen skymtar en av LED-listerna som belyser lokens hjulpartier. Vi har använt kallvitt ljus för att framhäva all metall och järn. Ovanför allt skymtar en stjärnhimmel med ca 6000 stjärnor. I själva verket består stjärnhimlen av 65 stycken svarta nät, 3x3 meter med 96 varmvita LED från Konstsmide.
    Ett av ångloken i den stora vagnhallen. Under perongen skymtar en av LED-listerna som belyser lokens hjulpartier. Vi har använt kallvitt ljus för att framhäva all metall och järn. Ovanför allt skymtar en stjärnhimmel med ca 6000 stjärnor. I själva verket består stjärnhimlen av 65 stycken svarta nät, 3x3 meter med 96 varmvita LED från Konstsmide.
  • Perrongen i stora vagnhallen. Vagnar och lok i orange och gult har jag ljussatt med ett varmfiltrerat ljus för att förstärka de varma färgerna. Bort till vänster ses den nybyggda övergången. Ovanför allt skymtar en stjärnhimmel med ca 6000 stjärnor. I själva verket består stjärnhimlen av 65 stycken svarta nät, 3x3 meter med 96 varmvita LED från Konstsmide.
    Perrongen i stora vagnhallen. Vagnar och lok i orange och gult har jag ljussatt med ett varmfiltrerat ljus för att förstärka de varma färgerna. Bort till vänster ses den nybyggda övergången. Ovanför allt skymtar en stjärnhimmel med ca 6000 stjärnor. I själva verket består stjärnhimlen av 65 stycken svarta nät, 3x3 meter med 96 varmvita LED från Konstsmide.
  • Några av montrarna i vagnhallen. Belysta med varmvita LED-lister dolda i svartmålade runda profiler. Vagnar och lok i orange och gult har jag ljussatt med ett varmfiltrerat ljus för att förstärka de varma färgerna.
    Några av montrarna i vagnhallen. Belysta med varmvita LED-lister dolda i svartmålade runda profiler. Vagnar och lok i orange och gult har jag ljussatt med ett varmfiltrerat ljus för att förstärka de varma färgerna.
  • Interiör från en av vagnarna. Egentligen fanns inte någon belysning i den typen av vagn. Men för att det inte skulle bli för mörkt, satte vi in några mässingsarmaturer för kabyssbelysning i båtar. Bestyckade med LED. Kablarna diskret gömda i skarven mellan plankorna i taket.
    Interiör från en av vagnarna. Egentligen fanns inte någon belysning i den typen av vagn. Men för att det inte skulle bli för mörkt, satte vi in några mässingsarmaturer för kabyssbelysning i båtar. Bestyckade med LED. Kablarna diskret gömda i skarven mellan plankorna i taket.
  • Järnvägsmodeller i montrar. Belysta med ljus uppifrån som lyser på ett difuserande tyg över modellen. För att framhäva vinterlandskapet användes  LED-armatuer med kallvitt ljus. Observera även de små guldfärgade spottarna till vänter. Mer om dom i en senare bild.
    Järnvägsmodeller i montrar. Belysta med ljus uppifrån som lyser på ett difuserande tyg över modellen. För att framhäva vinterlandskapet användes LED-armatuer med kallvitt ljus. Observera även de små guldfärgade spottarna till vänter. Mer om dom i en senare bild.
  • Övre våningsplanet med plexiskivor, belysta från två håll. Till höger syns även järnvägsmodeller i montrar. Belysta med ljus uppifrån som lyser på ett difuserande tyg över modellen. För att framhäva vinterlandskapet användes  LED-armatuer med kallvitt ljus.
    Övre våningsplanet med plexiskivor, belysta från två håll. Till höger syns även järnvägsmodeller i montrar. Belysta med ljus uppifrån som lyser på ett difuserande tyg över modellen. För att framhäva vinterlandskapet användes LED-armatuer med kallvitt ljus.
  • Interiör från övergången ner till vagnhallen.
    Interiör från övergången ner till vagnhallen.
  • Stora vagnhallen med den gamla utställningen, före ombyggnationen.
    Stora vagnhallen med den gamla utställningen, före ombyggnationen.
  • Ovanvåningen före ombyggnationen.
    Ovanvåningen före ombyggnationen.
  • Övergången under byggnation.
    Övergången under byggnation.
  • En vy över vagnhallen under byggperioden.
    En vy över vagnhallen under byggperioden.
  • Elektriker i full fart med kabeldragande och inkopplingar.
    Elektriker i full fart med kabeldragande och inkopplingar.
  • Det var många som var involverade i arbetet.
    Det var många som var involverade i arbetet.
  • Formgivaren Ulf Martinsson himself i farten med lite finputsning några veckor före invigning.
    Formgivaren Ulf Martinsson himself i farten med lite finputsning några veckor före invigning.
  • De här två unga herrarna kommer från Eskader i Stockholm. De är specialiserade på modellbyggen. Därför fick de göra den stora modelljärnvägsmodellen på ovanvåningen.
    De här två unga herrarna kommer från Eskader i Stockholm. De är specialiserade på modellbyggen. Därför fick de göra den stora modelljärnvägsmodellen på ovanvåningen.
  • Fikapaus. Sven som gjorde finsnickeierna så som montrar mm. Jill som målade och fick allt att se fint och realistiskt ut. Jimmy som svetsade, byggde och var ansvarig tekniker på plats. Alla fast anställda på Regionmuseet.
    Fikapaus. Sven som gjorde finsnickeierna så som montrar mm. Jill som målade och fick allt att se fint och realistiskt ut. Jimmy som svetsade, byggde och var ansvarig tekniker på plats. Alla fast anställda på Regionmuseet.
  • Jill i spacklartagen.
    Jill i spacklartagen.
  • Marie Schönhult, producent, som höll i alla trådarna och fick allt att gå som på räls utan att spåra ur.
    Marie Schönhult, producent, som höll i alla trådarna och fick allt att gå som på räls utan att spåra ur.
  • Innan man påbörjar byggandet av en ny utställning, presenterar formgivaren modeller av utställningen. Här är en del av vagnhallen med övergången och perongen.
    Innan man påbörjar byggandet av en ny utställning, presenterar formgivaren modeller av utställningen. Här är en del av vagnhallen med övergången och perongen.
  • Innan man påbörjar byggandet av en ny utställning, presenterar formgivaren modeller av utställningen. Här är ovanvåningen.
    Innan man påbörjar byggandet av en ny utställning, presenterar formgivaren modeller av utställningen. Här är ovanvåningen.
  • Emil satt flera dagar och bara bestyckade armaturer med LED-ljuskällor.
    Emil satt flera dagar och bara bestyckade armaturer med LED-ljuskällor.
  • Emil satt flera dagar och bara bestyckade armaturer med LED-ljuskällor. De svarta till vänster användes för att ljussätta vagnhallen. Totalt användes 110 stycken.
    Emil satt flera dagar och bara bestyckade armaturer med LED-ljuskällor. De svarta till vänster användes för att ljussätta vagnhallen. Totalt användes 110 stycken.
  • Dessa guldspottar ser kanske inte så märkvärdiga ut. Det är heller inte meningen. I själva verket levereras de i en helt annan färg och fick plockas sönder helt för att omlackeras med precis rätt nyans av guld. De delar som inte kunde lackas fick köpas från andra leverantörer, så som sladd, dragavlastare, upphängningsanordning mm. Spottarna i orgnal med LED-lampa kostar ca 500 kronor styck. I detta skick kostar de inklusive arbete och extra material ca 2000 kronor styck.
När formgivaren fick se dessa sa han att han egentligen bara gjort dom sådana i modellen men att det inte var nödvändigt att de skulle se ut så i verkligheten. Den dagen var vi inte de goaste vänner. Men det gick över rätt fort. 
Fint blev det i alla fall.
    Dessa guldspottar ser kanske inte så märkvärdiga ut. Det är heller inte meningen. I själva verket levereras de i en helt annan färg och fick plockas sönder helt för att omlackeras med precis rätt nyans av guld. De delar som inte kunde lackas fick köpas från andra leverantörer, så som sladd, dragavlastare, upphängningsanordning mm. Spottarna i orgnal med LED-lampa kostar ca 500 kronor styck. I detta skick kostar de inklusive arbete och extra material ca 2000 kronor styck. När formgivaren fick se dessa sa han att han egentligen bara gjort dom sådana i modellen men att det inte var nödvändigt att de skulle se ut så i verkligheten. Den dagen var vi inte de goaste vänner. Men det gick över rätt fort. Fint blev det i alla fall.
Ett av ångloken i den stora vagnhallen. Under perongen skymtar en av LED-listerna som belyser lokens hjulpartier. Vi har använt kallvitt ljus för att framhäva all metall och järn. Ovanför allt skymtar en stjärnhimmel med ca 6000 stjärnor. I själva verket består stjärnhimlen av 65 stycken svarta nät, 3x3 meter med 96 varmvita LED från Konstsmide.
Ett av ångloken i den stora vagnhallen. Under perongen skymtar en av LED-listerna som belyser lokens hjulpartier. Vi har använt kallvitt ljus för att framhäva all metall och järn. Ovanför allt skymtar en stjärnhimmel med ca 6000 stjärnor. I själva verket består stjärnhimlen av 65 stycken svarta nät, 3x3 meter med 96 varmvita LED från Konstsmide.

Den 15 juni 2013 öppnade Järnvägsmuseet upp portarna till den nyproducerade utställningen ”Tag plats!”. Sedan sommaren 2012 pågick ett intensivt arbete. Dels med att bygga om och rusta upp lokalerna och diverse vagnar och lok. Dels med att bygga den nya basutställningen.

Ad lumen stod för projektering, material, genomförande och gjorde alla ljussättningarna. 

Det var ett samarbete mellan Regionmuseet i Kristianstad och Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, mf ÖSJ.

Producent var Marie Schönhult från Regionmuseet.

Formgivare var Ulf Martinsson.

Andra som var involverade var bland annat Zenton som stod för ljudtekniken, Eskader som gjorde en av modelljärnvägarna.

Annat läsvärt från media mm. Skånskan 13 JUNI 2013 och Kristianstadbladet 1 mars 2013.

C400 Basutställningen om Kristianstad historia

  • Innanför basutställningen finns utställningen "Skåne och filmen". För att hitta dit satte vi upp två profilspottar med gobo (projektionsmask i plåt).
    Innanför basutställningen finns utställningen "Skåne och filmen". För att hitta dit satte vi upp två profilspottar med gobo (projektionsmask i plåt).

2009 öppnade man portarna till en ny basutställning om Kristianstads historia på Regionmuseet i Kristianstad.

Utställningen är uppbyggd i kronologisk ordning från nutid och bak till 1600-talet. Varje monter är gjord som ett känt kvarter eller känd fasad från Kristianstad.

Utmaningen som ljussättare till denna utställning var att alla montrar och miljöer skulle vara unika och tidstypiska. Man kan göra unika ljussättningar överallt men förutsättningarna måste vara lika. Annars blir det ohållbart och spretigt. Vi valde därför två typer av takspottar, (en typ för ordinär ljussättning och en typ för specialeffekter) en typ av LED-lister (för allmänljus i montrar) och en typ av LED-downlights (riktbara med zoom för ljussättning i montrar). Sen blev det några special och en del elektronik samt några armaturer från museets föremålsförråd.

En sober och stämningsfull ljussättning med inslag av finessrika effekter.

 

Konstverken "Drömmare - Dykare - Vandrare" i Västerskolan

  • Zaida Thorgren på invigningen av den konstnärliga utsmyckningen i Västerskolans entréhall i Hässleholm.
    Zaida Thorgren på invigningen av den konstnärliga utsmyckningen i Västerskolans entréhall i Hässleholm.
  • Ett av verken, Vandraren med en av strålkastarna. De specialbeställdes i vitt eller svart beroende på om de skulle sitta i taket eller vid fönstren.
    Ett av verken, Vandraren med en av strålkastarna. De specialbeställdes i vitt eller svart beroende på om de skulle sitta i taket eller vid fönstren.
  • "Dykaren" med en av strålkastarna och skugga på väggen.
    "Dykaren" med en av strålkastarna och skugga på väggen.
  • Skulpturen "Drömmare". Till alla strålkastarna drog elektrikerna fram separata eluttag i ovantaket för att all el skulle bli så osynlig som möjligt.
    Skulpturen "Drömmare". Till alla strålkastarna drog elektrikerna fram separata eluttag i ovantaket för att all el skulle bli så osynlig som möjligt.
  • Bilder från utställningen i Hässleholm Kulturhus utställningshall 2007.
    Bilder från utställningen i Hässleholm Kulturhus utställningshall 2007.
  • Bilder från utställningen i Hässleholm Kulturhus utställningshall 2007.
    Bilder från utställningen i Hässleholm Kulturhus utställningshall 2007.
  • Bilder från utställningen i Hässleholm Kulturhus utställningshall 2007.
    Bilder från utställningen i Hässleholm Kulturhus utställningshall 2007.
  • Bilder från utställningen i Hässleholm Kulturhus utställningshall 2007.
    Bilder från utställningen i Hässleholm Kulturhus utställningshall 2007.
Zaida Thorgren på invigningen av den konstnärliga utsmyckningen i Västerskolans entréhall i Hässleholm.
Zaida Thorgren på invigningen av den konstnärliga utsmyckningen i Västerskolans entréhall i Hässleholm.

2007 ljussatte Conny en utställning med verk av konstnären Zaida Thorgren i Hässleholm Kulturhus utställningshall. Hon jobbade och jobbar fortfarande mycket skulpturala former i, bland annat olika typer av nät i varierande material. Ljussättningen blev väldigt dynamisk och ljuset flödade på och genom verken, ut mot väggar, golv och tak.

Många år senare fick Zaida uppdraget att stå för den konstnärliga utsmyckningen i den nybyggda entréhallen till Västerskolan i Hässleholm 2011.

Valet av ljussättare föll åter igen på Conny och Ad lumen. Önskemålet var att ljuset skulle träffa skulpturerna och fortsätta mot väggarna i entréhallen. Utmaningen denna gång var följande:

- Ljuset fick inte blända.

- Strålkastarna skulle vara energisnåla och ljuset skulle vara tillräckligt starkt för att kunna konkurrera med infallande dagsljus.

- Strålkastarna skulle passa i miljön och vara relativt stryktåliga.

Sökandet efter rätt strålkastare pågick i månader och flera varianter testades. Till slut föll valet på en kompakt profilstrålkastare med metallhalogenlampa och färgfilter framför.

Resultatet blev mycket bra men om LED-profiler funnits då, i rätt prisklass med möjlighet till färgblandning så hade det blivit det självklara valet.